Erasmus-tur til Brest

Like før høstferien var franskelevene på vg2 på en 8-dagers tur til Brest i regi av Erasmus +.

Brest ligger ved havet på spissen av regionen  Bretagne, nordvest i Frankrike. Bretagne har historisk blitt påvirket av keltisk innvandring og kultur, og det keltiske språket breton er regionalt språk. Brest er kjent for å være en viktig havn, den har spilt en sentral militær rolle opp gjennom historien, og byen måtte gjenoppbygges etter å ha blitt utbombet under 2.verdenskrig. I dag huser Brest blant annet maritime forskningsmiljøer, teknologi og industri, i tillegg til at fiskeri og sjømatproduksjon er viktige næringer.

Fransklevene fra KOVS var under oppholdet tilknyttet den videregående skolen Lycée Amiral Ronarc’h og bodde hjemme hos sine vertselever og deres familier. Elevene fikk prøvd seg på å forstå og snakke fransk i mange ulike situasjoner, og lærte også noen bretonske ord. Gjennom å delta i familieliv, skolehverdag og fritidsaktiviteter fikk elevene innblikk i det franske samfunnet, og erfarte forskjeller og likheter. Ettersom havet er viktig for Brest og Bretagne, hadde elevene fokus på bærekraft og hvordan havets ressurser utnyttes og bevares.

Historisk vandring i Brest:

I løpet av uken hadde elevene et omfattende program. De deltok på strandrydding og analysering av søppel med den frivillige organisasjonen Surfrider Foundation og besøkte de maritime muséene Océanopolis og 70.8, hvor de fikk innblikk i ressursforvaltning, bærekraft og nye energikilder. Det ble også omvisning i sentrum av Brest og en tur til den historiske og arkitektonisk vakre byen Quimper. På skolen fikk de under «Bretonsk aften» smake crêpes og lære bretonsk folkedans. Elevene deltok også i ulike klasser og fag og fikk oppleve fransk skolehverdag.

Vertsfamiliene tok elevene med på aktiviteter og utflukter, og elevene fikk erfaring med fransk matkultur. Noen fikk også oppleve bretonsk fotballstemning, der Brest vant 1-0 over Lyon og havnet først i ligaen, stor stas!

Nye vennskap, mange opplevelser og mye læring er med hjem i bagasjen, og vi gleder oss til gjenbesøk av de franske elevene på KOVS i februar!

Lenke til artikkel på Lycée Amiral Ronarc’h sin nettside om besøket av norske elever (strandrydding): Collecte des déchets avec les correspondants Norvégiens - Lycée Amiral Ronarc'h (ac-rennes.fr)